
Jak reklamovat dovolenou?
7. září 2014Celý rok se těšíte na dovolenou a když konečně nadejde ta chvíle a vy přijedete na místo, čeká vás zklamání, protože bydlíte jinak než jste chtěli a na pláž musíte chodit 2 km daleko. Pak se nedejte a proti skutečnostem, se kterými nejste spokojeni se ohraďte a poskytované služby reklamujte. Pokud realita neodpovídá domluveným podmínkám, máte nárok i na jistou finanční kompenzaci.
ReklamaKdy reklamovat?
Pokud jste s kvalitou poskytovaných služeb nespokojeni, a ty se liší od toho, co máte sepsáno ve smlouvě nebo je v nabídce z katalogu, pak je čas na reklamaci. Nejen, že je vašim cílem náprava vad, ale můžete také dostat přiměřenou finanční kompenzaci.
Pro řešení reklamací je ale důležité mít smlouvu vždy v písemné podobě, podepsanou prodávajícím i zákazníkem. Protože vše co je ve smlouvě přislíbeno by mělo být splněno.
Nejčastější nedostatky
Nejčastějšími problémy bývají nedostatky v ubytování - kvalita hotelu neodpovídá sjednaným podmínkám, na hotelu není bazén, nemáte slíbený výhled z okna ani klimatizaci, na pokoji je plíseň a hmyz, hluk nebo zápach, chybí úklid pokoje nebo jste namísto rodinného pokoje dostali dva oddělené pokoje a každý na jiné straně hotelu, atd.
Můžete reklamovat také neodpovídající stravování - místo bufetu je oběd servírován bez možnosti výběru nebo nejsou k dispozici nápoje zdrama. Další možné vady jsou například chybějící lehátka a slunečníky na pláži, pláž není přístupná hned u hotelu, ale musíte jít 15 minut pěšky, chybí hlídání dětí nebo animační program.
Novinkou je tzv. náhrada za zkaženou dovolenou. Jde o psychickou újmu spojenou s pocitem zklamání a stresem způsobeným komplikacemi na dovolené. Jde i o případ, kdy cestovní kancelář posunula termín dovolené a vy se ji nebudete moci zúčastnit nebo ji budete muset zkrátit.
Co reklamovat nejde
Jediný případ, kdy cestovní kancelář nemusí vaši reklamaci přijmout je, když byla vada způsobena z důvodu vyšší moci. Tzn. letadlo mělo veliké zpoždění nebo byl let zrušen úplně z důvodu špatného počasí, pokud je v dané zemi celostátní stávka a vy jste z toho důvodu nemohli absolvovat slíbený výlet, atd. Jsou to situace se kterými nemůže cestovka vůbec nic dělat ani při vynaložení maximálního úsilí.
Jak velkou slevu požadovat?
Pro vyčíslení odpovídající finanční kompenzace se můžete řídit takzvanou Frankfurtskou tabulkou slev, kde se píše o jak velkou slevu žádat podle konkrétních nedostatků. Pokud například chybí u hotelu bazén, máte nárok na slevu 10% z ceny zájezdu, při nižším komfortu dopravního prostředku je to sleva až 15%, atd.
Reklamaci začněte řešit hned
Pokud nejste na dovolené s čímkoliv spokojeni, je nutné začít hned jednat. Sejděte se s delegátem a začněte problém řešit. Není-li delegát přítomen, obraťte se na recepci hotelu nebo třeba na dopravce. Můžete žádat například přestěhování do jiného pokoje nebo do hotelu s odpovídající kvalitou. Pokud je možné zjednat nápravu ihned na místě, určitě stojí za to se ozvat. Vždy si nechejte od delgáta nebo od zaměstnanců hotelu písemně potvrdit, že jste poskytované služby reklamovali.
Jestli jste například měli bydlet v hotelu s bazénem a ten na místě není, je možné, že vás nakonec přestěhují do jiného hotelu, který bazén bude mít. S přestěhováním musíte ovšem souhlasit.
Pokud je to tedy možné, je povinností cestovní kanceláře, aby zajistili nápravu vad. Pokud nedojde k nápravě v rozumném čase, máte právo si zařídit nápravu sami a po cestovní kanceláři následně požadovat proplacení nákladů, které vám s tím vznikly. To například, pokud vám nebyla zajištěna slíbená navazující doprava z letiště do hotelu a vy si vezmete taxi.
Nutné důkazy
Všechny věci, které reklamujte, je potřeba podložit důkazy. Proto vyfoťte špatný výhled z okna, plíseň v koupelně, nefunkční bazén, špinavou pláž bez lehátek. Některé věci vyfotit nelze, proto si nechejte od delegáta nebo od zaměstnanců hotelu potvrdit, že opravdu nefunguje klimatizace nebo že je v hotelu nadměrný hluk. Jako důkaz také mohou sloužit výpovědi svědků, například ostatních účastníků zájezdu. Ideální je, když vám delegát cestovní kanceláře, reklamované vady potvrdí písemně a ještě je podložíte vlastními důkazy.
Komu reklamaci předat?
Pamatujte na to, že informování delegáta a řešení problému na místě, ještě není vlastní reklamace. Pokud budete požadovat finanční kompenzaci za neposkytnuté služby, které vám byly přislíbeny, je nutné podat písemnou reklamaci přímo prodejci zájezdu. Nejčastěji je to cestovní kancelář nebo cestovní agentura. Ta zodpovídá za to, že budou splněny všechny domluvené části zájezdu. Takže zodpovídá i za služby dopravce, poskytovatele ubytování a ostatních služeb.
Kdy podat reklamaci?
Podle zákona je nutné reklamaci v písemné podobě podat do jednoho měsíce od skončení dovolené. Proto jednejte nejlépe ihned po návratu z dovolené. Cestovní kancelář se k reklamaci musí vyjádřit a vyřešit ji do 30 dnů od podání reklamace.
Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!
Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.

Autor: Monika Svobodová
Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+
[Nahoru ↑]
Vložit komentář
Komentáře
Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!