verze pro tisk

Jak meditovat?

13. květen 2014

V dnešní uspěchané době je těžké najít si chvilku pro sebe a alespoň trochu si zarelaxovat a oprostit se od starostí běžného dne. Spousta lidí neumí správně odpočívat a život v neustálém stresu není dobrý pro duši, ale ani pro tělo. Pokud chcete s relaxací jít ještě dál, zkuste meditaci. A jak na to?

Reklama

Co je meditace?

V 60. letech lékařské studie prokázaly, že meditace zenových mnichů a hinduistických jogínů má blahodárný vliv na lidské tělo, pomáhá odbourávat stres a dokáže i zmírnit bolest. V té době se meditace stala populární i jinde po světě.

Pravidelná meditace je jeden ze způsobů jak dosáhnout klidu. V průběhu meditace dochází ke zpomalení dechu i pulzu, sníží se spotřeba kyslíku v těle a mění se hladina hormonů v krvi. Získáte novou energii do života a zvýšíte své sebevědomí. Meditace není jen tupé zírání do prázdna, ale vyžaduje úsilí, abyste přiměli svou mysl se zklidnit a oprostit se od rozptylujících myšlenek.

Kdy a jak dlouho meditovat?

Meditovat můžete kdykoliv během dne, každému vyhovuje něco jiného. Je vhodné vybrat si dobu, kdy nebudete nikým rušen a nic nebude rozptylovat vaši pozornost. Vyberte si chvíli, kdy vás netlačí žádné povinnosti.

Ze začátku může meditace trvat jen 5-10 minut a až se naučíte lépe pracovat se svou myslí, může trvat 30 minut i déle.

Čtěte také:

Jak se zbavit nervozity?

abyste mohli úspěšně prodat to, na co jste se pečlivě připravili? Podívejte se na pár tipů.

Prostředí pro meditaci

Pro meditaci nebudete potřebovat příliš prostoru. Vyberte si koutek, kde vás nebude nikdo rušit a který bude sloužit jen pro vaši meditaci. Vezměte si volné a pohodlné oblečení, vypněte telefon. Nemělo by vám být horko ani zima. Někdo rád medituje při hudbě nebo si zapálí vonnou tyčinku a svíčku. Až se meditaci naučíte, můžete ji provádět třeba v přírodě nebo s partnerem, ale pro začátek je vhodné být o samotě.

Jak meditovat?

Připravte se na to, že vám ze začátku meditace moc nepůjde. Pořád vás bude něco vyrušovat, svědit a v hlavě se vám bude honit spousta myšlenek. Ale to nevadí, časem a tréninkem se naučíte od myšlenek oprostit.

Ze začátku není potřeba žádná speciální meditační technika, ale je třeba se naučit přestat myslet.

Pozice

Nejprve se posaďte do meditační pozice. Je důležité mít vzpřímenou a rovnou páteř a uvolněné tělo. Sedněte si do polohy lotosového květu - je to stejné jako turecký sed, ale chodidla položíte na vaše stehna. Pokud vám to nepůjde, stačí obyčejný turecký sed. Ruce si položte na kolena dlaněmi nahoru, můžete spojit prostředníček a palec. Později můžete meditovat i vleže, ale pro začátek to není moc vhodné, protože byste mohli lehce usnout.

Odežeňte myšlenky

Zavřete oči a snažte se zastavit tok myšlenek v hlavě. Zhluboka dýchejte a snažte se odehnat všechny myšlenky, které k vám připlují. Nechte svou mysl pozvolna vyprázdnit a užijte si ten klid. Ze začátku to pro vás bude těžké. Když se k vám přikrade nějaká obtěžující myšlenka, zaměřte se na svůj dech.

Dýchání

Dýchejte zhluboka nosem. Snažte se nadechovat pomalu, zhluboka a klidně. Nejprve vzduchem naplňte plíce a pak postupně i břicho, při vydechování opačně. Soustřeďte se na svůj dech. Ze začátku vám tento způsob dýchání bude připadat nepřirozený, ale postupně si zvyknete a nebudete se muset tolik soustředit.

Meditační techniky

Meditační techniky jsou různé, například meditace anapána (pozorování dechu), meditace vipassana (pozorování pocitů v těle), dechové metody, vizualizační metody, skupinové meditace, stimulace čaker nebo koncentrace na svíčku nebo obraz v zrcadle.

Sežeňte si knížku, která se meditací zabývá nebo se přihlašte na kurz meditace. Vyzkoušejte různé techniky a najděte si tu, která vám bude nejlépe vyhovovat a můžete ji dál praktikovat a rozvíjet.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...



Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Veda

středa, 9. květen 2018
06:25

Your sexual well being is so rattling vital.


Napsal: Veda [Odpovědět]