verze pro tisk

Jak začít s běháním?

23. únor 2015

Běh je pro člověka hned po chůzi nejpřirozenějším pohybem. Je to skvělý prostředek pro udržování fyzické kondice i pro hubnutí. Navíc jde o docela levný sport, který můžete vykonávat kdekoliv a kdykoliv. Stačí jen začít. A jak na to?

Reklama

Začněte hned

Jestli uvažujete nad tím, že začnete běhat, začněte hned a nic neodkládejte. Jinak nevyběhnete nikdy, protože se vždy najde nějaký důvod proč to nejde - máte moc práce, jste unavení, je moc horko, je moc zima, prší, atd. Přečtěte si také pár dalších rad, jak začít běhat.

Vybavení pro běh

Pro úplně prvních pár běhů nepotřebujete žádné speciální vybavení. Oblékněte si obyčejné tričko, legíny nebo kraťasy a vyražte. Funkční oblečení nebo běžecké boty si kupte později, až budete vědět, že s během chcete pokračovat.

Podívejte se, jak vybrat boty na běhání.

Začněte pozvolna

Pokud jste nikdy neběhali, nepočítejte s tím, že hned napoprvé poběžíte souvisle 30 minut.

Indiánský běh

Prvních několik týdnů bude váš běh připomínat indiánský běh - chůze se střídá s během. Začněte například s 5 minutami chůze střídanými s 1 minutou běhu a to po dobu 30 minut. Když toto tempo budete dobře zvládat, můžete prodloužit čas běhu a naopak zkrátit dobu chůze. Za pár týdnů uvidíte, že zvládáte souvislý běh.

Existuje spousta konkrétních plánů, jak se dopracovat k souvislému 30 minutovému běhu za 8 týdnů atd., ale jde především o to, abyste si zvolili takové tempo jaké bude vyhovovat vám osobně. Nemá smysl se striktně držet nějakých plánů, pokud by vás kvůli tomu běh nebavil.

Nesledujte kilometry, ale dobu běhu

Nedívejte se na uběhnuté kilometry, ale na dobu po kterou jste běželi. Se zlepšující se fyzičkou budou kilometry přibývat, ale pro začátek nejsou vůbec důležité.

Rozhodně ale začátek nepřepalte, jinak se zničíte tak, že vás to odradí od dalších běhů. Nohy vás bolet budou, ale musí to být přijatelné.

Nestyďte se před okolím

Hlavně ženy mohou mít problém s tím, že je někdo při běhu uvidí.

Neřešte, že vás někdo při běhu potká a vy budete udýchaní a spocení. Nikdo neví, jak dlouho a jak rychle jste běželi, kolik kilometrů máte v nohách a kolik před sebou. Většina lidí se u běhu potí a občas se hodně zadýchá, to je normální a k běhu to patří.

Běh je v současnosti velmi populární a potkat běžce na procházce v parku nebo v lese není nic neobvyklého. Spousta "neběžců" vás ani nezaregistruje, natož aby zkoumali jak moc jste spocení nebo zadýchaní. Většinou si řeknou: ten je dobrý, že běhá, to já bych nemohl.

Jak často běhat

Pro začátek je dobré běhat alespoň 4-5x týdně, aby se pro vás z běhu stal návyk. Běhejte v dobu kdy se vám to hodí - ráno před prací, odpoledne či večer. Ze začátku se vám nebude chtít, ale po čase zjistíte, že bez běhu nemůžete být a že vás to opravdu baví.

Nezapomínejte však ani na dny volna, které jsou nutné pro regeneraci. Více se o tom dočtete ve článku Jak často běhat?

Běh se stane koníčkem

Když s během vydržíte dostatečně dlouho, stane se vaším koníčkem. Odměnou vám bude lepší fyzická i psychická kondice, silnější srdce, lepší imunita a celkově se budete cítit lépe.

Tak neváhejte a udělejte první krok a vyběhněte.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Hodnocení: 2.75 hvězdiček / Hodnoceno: 4x


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...

Strollering - co to je a jak začít?

Strollering - co to je a jak začít?

Máte malé miminko, které vyžaduje spoustu vaší pozornosti, ale zároveň byste ráda začala s nějakým sportem, abyste se vrátila do kondice jako před těhotenstvím? Pak máte možnost sehnat si hlídání a začít chodit cvičit třeba do fitka nebo vyzkoušejte strollering. A o co se jedná?

Jak a proč začít s poledance?

Jak a proč začít s poledance?

Přemýšlíte o tom, že zkusíte nějaký nový druh pohybu a narazili jste na kurzy poledance? Nemůžete se rozhodnout, jestli to bude to pravé právě pro vás? Co od kurzů očekávat a proč vlastně začít?


Jak začít s korálkováním?

Jak začít s korálkováním?

Líbí se vám šperky z drobných korálků? Jestli jste alespoň trošičku zruční, můžete si takový šperk zkusit vyrobit sami. Pro začátek budete potřebovat především trpělivost a pevné nervy. A pokud přijdete korálkování na chuť, pak budete časem schopni si vyrobit i složitější šperky. A jak s korálkování…

Jak začít s příkrmy?

Jak začít s příkrmy?

Prvních několik měsíců života je pro vaše miminko jediným zdrojem potravy mléko. Ale jednou přijde doba, kdy už mu nebude stačit a pak přichází na řadu příkrmy. Kdy a jak s nimi začít?




Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!