verze pro tisk

Jak správně spát?

12. březen 2014

Každý alespoň jednou zažil situaci, že se mu ráno nechce z postele, je celý rozlámaný a mrzutý. Potom posouváme budík o dalších a dalších 10 minut a snažíme se co nejvíc oddálit vstávání.

Reklama

Co udělat pro kvalitní spánek, po kterém se budeme cítit plni sil do nadcházejícího dne? Dobře se vyspat. Dobře ovšem neznamená dlouho. Správně vyspalý člověk se ráno vzbudí většinou bez zvonění budíku, čilý a svěží.

Co se děje při spánku

Spánek je fyziologický proces vázaný na tmu a světlo, je nezbytný pro regeneraci organismu. I ve spánku je náš mozek stále aktivní. Rozlišujeme dvě fáze spánku - REM a NONREM, které se za noc vystřídají 4-7x.

Při NON REM fázi spíme velmi tvrdě, jde o hlubokou fázi spánku, kdy dochází k metabolické a strukturální regeneraci organismu.

REM fáze je mělčí, mozek je aktivní skoro jako v bdělém stavu. V této fázi se nám zdají sny. Mozek čistí naši paměť od nepodstatných vzpomínek.

Pravidelný režim je základ

Pro správný spánek byste měli chodit spát každý den v přibližně stejnou dobu a ve stejnou dobu také vstávat. Ani o víkendu byste neměli vyspávat do oběda, ale vstát v podobnou dobu jako v pracovní den.

Do postele byste měli jít unavení. Pokud si o víkendu chcete dopřád krátký spánek po obědě, nespěte déle jak hodinu, jinak můžete mít problémy s večerním usínáním.

Rituály před spaním

Mějte nějaký svůj rituál před spánkem - vyvětrám, naklepu peřiny, dám si sprchu. Někomu k lepšímu spánku pomáhá hrnek teplého mléka s medem nebo meduňkový čaj. Můžete provést nějaké relaxační nebo dechové cvičení.

Jak dlouho spát?

Potřeba spánku je u každého individuální, ale udává se, že průměrný dospělý potřebuje kolem 8 hodin spánku, novorozenci 16-18 hod, předškoláci 10-12 hod, starší děti 9 hod.

Podmínky v ložnici

Ložnice by měla být útluná, příjemně zařízená, bez křiklavých barev. Televize nebo počítač do ložnice rozhodně nepatří, protože do ložnice chodíte spát a ne se dívat na televizi.

Pro příjemné spaní je ideální teplota kolem 18°C (pro děti o trošku víc) a zvlhčený vzduch. Před spaním pořádně vyvětrejte a zatáhněte závěsy, abyste nebyli rušeni světlem z ulice.

Květiny

Někteří lidé tvrdí, že v ložnici nemají být květiny, protože kradou kyslík. Je pravda, že rostliny v noci spotřebovávají kyslík a vypouští oxid uhličitý, ale v tak mizivém množství, že květina v ložnici nevadí. Pozor dejte na kvetoucí rostliny s pronikavou vůní, ty by vás mohly ve spánku dráždit.

Postel

Kvalitní matrace, peřina, polštář a ložní prádlo vám zpříjemní vaše spaní. Matrace by měla být přiměřeně tvrdá, neproležená. Někomu vyhovuje peřina a polštář naplněná peřím, jiný zvolí umělé vlákno.

Nabízí se různé materiály, antialergenní úpravy, zaměřte se i na to jakou má peřina hřejivost. Ložní prádlo dotvoří celkovou atmosféru v ložnici, ale hlavně nám musí být příjemné na omak.

Čeho se před spaním vyvarovat

Nechoďte spát najedení, ale ani hladoví. Pokud máte hlad, nejezte těžká jídla a dejte si něco lehčího. Pár hodin před spaním nepijte alkohol a nápoje s obsahem kofeinu. Nabudili byste své tělo, kofein brání mozku přejít do hlubokého spánku.

Nepijte ani silné čaje, nekuřte. Cvičení před spaním také není dobrý nápad. Těsně před spaním nepracujte, notebook s pracovními emaily v posteli vám k správnému spánku rozhodně nepomůže.

Když nemůžeme spát

Nemůžete-li usnout déle jak 20 minut, raději vstaňte a dělejte nenáročnou činnost a jak začnete cítit únavu, zalehněte.

Problémy se spánkem má každý třetí člověk a jen malá část zajde k lékaři. Nedostatkem spánku trpí především mozek - člověk má pomalejší reakce, horší paměť, je podrážděný a náladový.

Chrápání

Častými příčinami nekvalitního spánku jsou chrápání nebo spánková apnoe (krátká zástava dechu ve spánku). Pokud se rozhodnete problémy řešit, lékař vás odešle do spánkové laboratoře, kde analyzují průběh vašeho spánku a jistě vám pomohou najít cestu ke kvalitnímu spánku.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Hodnocení: 2 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...

Jak správně dělat dřepy?

Jak správně dělat dřepy?

Dřepy všichni známe z hodin tělocviku. Málokdo je měl rád, přitom ale správně provedený dřep je tolik účinný pro tvarování nohou a hýždí a také pro tvorbu svalové hmoty. Správně provést dřep ovšem není jen tak a spousta lidí ani neví jak na to. Není to jen o tom se rovně postavit a jít do dřepu a zp…

Jak správně stolovat?

Jak správně stolovat?

Je velký omyl myslet si, že lidé jedí jen proto, aby se nasytili. Pokud by tomu tak skutečně bylo, těžko by vznikl kuchyňský stůl. Stůl se stal místem, kde lidé nejen jedí, ale kde se setkávají po náročném dni, vytváří zde rodinnou pohodu, pospolitost. Správně vychovaný člověk ví, jak se u takového …


Jak správně cvičit kliky?

Jak správně cvičit kliky?

Rozhodli jste se, že uděláte něco pro své tělo a začnete cvičit a posilovat? Každému se ale nechce hned do posilovny mezi zkušené sportovce. Lze i tak najít způsob, jak správně a efektivně posilovat doma? Co takhle milované i nenáviděné kliky? Jak je správně cvičit?

Jak správně vybrat lyže?

Jak správně vybrat lyže?

Jízda na lyžích patří k oblíbeným zimním sportům. Na trhu se nabízí veliké množství různých druhů lyží a vybrat ty správné bývá někdy obtížné. V jednom z předchozích článků jsme vám poradili jak vybrat běžky, nyní se zaměříme na sjezdové lyže. Jak tedy lyže správně vybrat?




Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Mathew

neděle, 9. duben 2017
13:00

Hi there, I discovered your site by the use of Google even as searching for a similar topic, your
web site got here up, it seems to be good. I've bookmarked it in my google bookmarks.

Hello there, just was aware of your blog via Google, and found that it is truly informative.

I am gonna watch out for brussels. I'll be grateful for those who
proceed this in future. Many other people will probably be
benefited from your writing. Cheers!