verze pro tisk

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu A?

10. duben 2014

Určitě si často říkáte, že jíst ovoce a zeleninu je zdravé, protože mají hodně vitamínů. Ale víte k čemu jsou nám jednotlivé vitamíny dobré? Pojďme se podívat na vitamín A - čím je prospěšný a v jakých potravinách ho najdeme.

Reklama

Vitamín A

Vitamín A se v přírodě vyskytuje ve dvou formách. V živočišných produktech jako aktivní forma vitamínu a v rostlinných produktech jako provitamín.

Jde o vitamín, který je rozpustný v tucích, proto je dobré ho konzumovat v kombinaci tuky.

Betakaroten - provitamín A

Nejznámějším a nejběžnějším provitamínem A je betakaroten. Naše tělo si z provitamínu vytvoří potřebné množství vitamínu A. Přeměna probíhá především v játrech.

Betakaroten je antioxidantem. Chrání buňky před poškozením volnými radikály, které způsobují chronická onemocnění a urychlují proces stárnutí.

Jak je prospěšný?

Vitamín A má pozitivní vliv na kvalitu nášeho zraku. Je důležitý při tvorbě pigmentů na sítnici oka, které jsou zodpovědné za vidění za šera a rozeznávání barev. Pomáhá tvořit a udržovat zdravou pokožku. Používá se při léčbě akné a kožních zánětů. Zajišťuje správnou funkci sliznic úst, nosu, krku a plic. Tím zvyšuje odolnost vůči infekcím dýchacího ústrojí a zánětům. Podporuje tvorbu kostí a zubů, pevnost vlasů a nehtů.

Nedostatek vitamínu A

Nedostatek vitamínu A způsobuje zhoršené vidění ve tmě a za šera. Snižuje odolnost organismu vůči infekcím. K hlavním příznakům nedostatku patří vysychání sliznic, suchá, drsná a šupinatá kůže.

Předávkování vitamínem A

Vysoké dávky vitamínu A jsou pro lidský organismus toxické. U těhotných žen může dojít až k poškození plodu. Ale nebojte se, pokud každý den nejíte velké množství zvířecích jater, tak nemůže k předávkování z potravin tak lehce dojít. Pro předávkování byste museli užívat vysoké dávky vitamínu v lékové formě. Pokud berete nějaké potravinové doplňky s vitamíny, dodržujte proto předepsané denní dávky.

Zdroje vitamínu A

Jak již bylo zmíněno, vitamín A se vyskytuje v živočišných produktech jako aktivní forma a v rostlinných jako provitamín.

Živočišné produkty

Vitamín A je obsažen především v játrech, rybím tuku, mase, mléce, mléčných výrobcích, ve vaječném žloutku nebo v sýrech.

Rostlinné produkty

Hlavním zdrojem provitamínu A je ovoce a zelenina. Najdete ho v mrkvi, rajčatech, sladkých bramborách, špenátu, paprice, brokolici nebo petrželové a celerové nati. Z ovoce to jsou meruňky, broskve, mango. Pokud si připravujete zeleninový salát, zakápněte ho kapkou kvalitního oleje, aby si tělo dokázalo ze salátu vitamín vzít. Dobrým zdrojem vitamínu A je i rakytník řešetlákový.

 

Takže teď už víte, proč se říká, že mrkev je dobrá na oči. A pokud se budete stravovat zdravě, budete mít určitě dostatek vitamínů i bez lékových doplňků.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu C

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu C

Všichni víme, že v období viróz a chřipek je důležitý přísun vitamínu C. "Céčko" je našemu tělu prospěšné i z jiných důvodů. Tento vitamín najdete snad v každém doplňku stravy, ale mnohem lepší je užívat ho přímo v naší stravě. V jakých potravinách ho tedy najdeme?

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu B

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu B

Víte, že když se řekne vitamín B, tak nejde jen o jeden vitamín, ale že jich existuje celá řada? Pojďme se podívat k čemu jsou nám tyto vitamíny prospěšné a v jakých potravinách je najdeme.


Alergie na pyly - jaké potraviny také mohou vadit?

Alergie na pyly - jaké potraviny také mohou vadit?

Máte alergii na pyl? Pak si dávejte pozor, jaké potraviny jíte. Až 50% pylových alergiků trápí zároveň alergie na některé druhy potravin. Jaké potraviny vám při pylové alergii mohou vadit a čím je to způsobeno?

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Dostatečný přísun bílkovin je důležitý pro každého člověka a nemusíte být ani sportovec nebo kutlurista, kterému jde především o vytvoření svalové hmoty. Pojďme se podívat proč jsou bílkoviny důležité a v jakých potravinách je najdeme.




Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Darnell

čtvrtek, 4. květen 2017
00:27

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you
penning this write-up plus the rest of the website is also really good.