verze pro tisk

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu C

29. duben 2014

Všichni víme, že v období viróz a chřipek je důležitý přísun vitamínu C. "Céčko" je našemu tělu prospěšné i z jiných důvodů. Tento vitamín najdete snad v každém doplňku stravy, ale mnohem lepší je užívat ho přímo v naší stravě. V jakých potravinách ho tedy najdeme?

Reklama

Proč je vitamín C důležitý?

Vitamín C je antioxidant, proto pomáhá tělu bojovat s volnými radikály. Je potřebný pro správné vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst, zajišťuje pevnost cév. Je důležitý v těhotenství a kojení. Snižuje nadměrnou srážlivost krve a tím riziko krevních sraženin, snižuje vysoký krevní tlak, pomáhá při vysokém cholesterolu v krvi. Pomáhá při hojení ran a popálenin, posiluje imunitní systém, působí preventivně proti rakovině, zmírňuje alergické reakce.

Doporučená denní dávka vitamínu C je 60mg.

Citlivý vitamín

Vitamín C je velmi citlivý, snadno oxiduje na vzduchu, ničí se teplem a světlem. Z toho důvodu je lepší zdroje vitamínu C raději zamrazit. Před vařením dejte přednost dušení v páře. Čím déle budete potravinu vařit, k tím větší ztrátě vitamínu C dojde. Ale úplně nejlepší je potraviny bohaté na vitamín C konzumovat v syrovém stavu.

Nedostatek vitamínu C

Příznaky nedostatku vitamínu C jsou únava, svalová slabost, bolesti kloubů a svalů, krvácející dásně a větší náchylnost k infekčním onemocněním. Způsobuje menší pevnost cévní stěny, proto se vám mohou lehce dělat modřiny. Extrémní nedostatek způsobuje nemoc kuděje. Ta se projevuje chudokrevností, krvácivostí, vypadáváním zubů, otoky kloubů a dásní, křehkostí kostí, častými infekcemi, oslabováním svalů a žaludečními vředy.

Nadbytek vitamínu C

Protože jde o vitamín rozpustný ve vodě, je jeho přebytek vyloučen z těla močí. Naše tělo si nedělá zásoby vitamínu C, proto dojde při zkonzumování vysoké dávky vitamínu C nejhůř k podráždění žaludku.

Potraviny s vysokým obsahem vitamínu C

Vitamín C najdeme především v ovoci a zelenině. Jedná se zejména o černý rybíz, jablka, hrušky, citrusy (limetka, pomeranč, grapefruit), kiwi, jahody, angrešt, maliny, zelí, růžičková kapusta, rajčata, papriky, brokolice, květák, špenát, ale i brambory. V malém množství je obsažen také v hlávkovém salátu, cibuli, okurce nebo mrkvi.

Brambory bohužel velké množství vitamínu ztrácí loupáním a vařením, proto je výhodnější vařit je ve slupce.

Velmi bohatý na vitamín C je šípek nebo rakytník. Zdrojem je i kopřiva.

Syntetický vitamín C

Vitamín C se vyrábí také synteticky. Jde o kyselinu L-askorbovou, která je označována jako E300. Bývá používána jako antioxidant a konzervant.

Kdy zvýšit jeho přísun?

Pokud jste ve stresu, máte infekční onemocnění nebo kouříte, měli byste zvýšit příjem vitamínu C. V tomto případě může být denní dávka zvýšena až na 500-1000 mg.

Zařazujte do svého jídelníčku alespoň 2-3x denně ovoce a zeleninu a určitě nebudete na nedostatek vitamínu C trpět.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Hodnocení: 4.5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu B

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu B

Víte, že když se řekne vitamín B, tak nejde jen o jeden vitamín, ale že jich existuje celá řada? Pojďme se podívat k čemu jsou nám tyto vitamíny prospěšné a v jakých potravinách je najdeme.

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu A?

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu A?

Určitě si často říkáte, že jíst ovoce a zeleninu je zdravé, protože mají hodně vitamínů. Ale víte k čemu jsou nám jednotlivé vitamíny dobré? Pojďme se podívat na vitamín A - čím je prospěšný a v jakých potravinách ho najdeme.


Alergie na pyly - jaké potraviny také mohou vadit?

Alergie na pyly - jaké potraviny také mohou vadit?

Máte alergii na pyl? Pak si dávejte pozor, jaké potraviny jíte. Až 50% pylových alergiků trápí zároveň alergie na některé druhy potravin. Jaké potraviny vám při pylové alergii mohou vadit a čím je to způsobeno?

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Dostatečný přísun bílkovin je důležitý pro každého člověka a nemusíte být ani sportovec nebo kutlurista, kterému jde především o vytvoření svalové hmoty. Pojďme se podívat proč jsou bílkoviny důležité a v jakých potravinách je najdeme.




Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Na tento příspěvek zatím nikdo nereagoval! Buďte první!