verze pro tisk

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu C

29. duben 2014

Všichni víme, že v období viróz a chřipek je důležitý přísun vitamínu C. "Céčko" je našemu tělu prospěšné i z jiných důvodů. Tento vitamín najdete snad v každém doplňku stravy, ale mnohem lepší je užívat ho přímo v naší stravě. V jakých potravinách ho tedy najdeme?

Reklama

Proč je vitamín C důležitý?

Vitamín C je antioxidant, proto pomáhá tělu bojovat s volnými radikály. Je potřebný pro správné vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst, zajišťuje pevnost cév. Je důležitý v těhotenství a kojení. Snižuje nadměrnou srážlivost krve a tím riziko krevních sraženin, snižuje vysoký krevní tlak, pomáhá při vysokém cholesterolu v krvi. Pomáhá při hojení ran a popálenin, posiluje imunitní systém, působí preventivně proti rakovině, zmírňuje alergické reakce.

Doporučená denní dávka vitamínu C je 60mg.

Citlivý vitamín

Vitamín C je velmi citlivý, snadno oxiduje na vzduchu, ničí se teplem a světlem. Z toho důvodu je lepší zdroje vitamínu C raději zamrazit. Před vařením dejte přednost dušení v páře. Čím déle budete potravinu vařit, k tím větší ztrátě vitamínu C dojde. Ale úplně nejlepší je potraviny bohaté na vitamín C konzumovat v syrovém stavu.

Nedostatek vitamínu C

Příznaky nedostatku vitamínu C jsou únava, svalová slabost, bolesti kloubů a svalů, krvácející dásně a větší náchylnost k infekčním onemocněním. Způsobuje menší pevnost cévní stěny, proto se vám mohou lehce dělat modřiny. Extrémní nedostatek způsobuje nemoc kuděje. Ta se projevuje chudokrevností, krvácivostí, vypadáváním zubů, otoky kloubů a dásní, křehkostí kostí, častými infekcemi, oslabováním svalů a žaludečními vředy.

Nadbytek vitamínu C

Protože jde o vitamín rozpustný ve vodě, je jeho přebytek vyloučen z těla močí. Naše tělo si nedělá zásoby vitamínu C, proto dojde při zkonzumování vysoké dávky vitamínu C nejhůř k podráždění žaludku.

Potraviny s vysokým obsahem vitamínu C

Vitamín C najdeme především v ovoci a zelenině. Jedná se zejména o černý rybíz, jablka, hrušky, citrusy (limetka, pomeranč, grapefruit), kiwi, jahody, angrešt, maliny, zelí, růžičková kapusta, rajčata, papriky, brokolice, květák, špenát, ale i brambory. V malém množství je obsažen také v hlávkovém salátu, cibuli, okurce nebo mrkvi.

Brambory bohužel velké množství vitamínu ztrácí loupáním a vařením, proto je výhodnější vařit je ve slupce.

Velmi bohatý na vitamín C je šípek nebo rakytník. Zdrojem je i kopřiva.

Syntetický vitamín C

Vitamín C se vyrábí také synteticky. Jde o kyselinu L-askorbovou, která je označována jako E300. Bývá používána jako antioxidant a konzervant.

Kdy zvýšit jeho přísun?

Pokud jste ve stresu, máte infekční onemocnění nebo kouříte, měli byste zvýšit příjem vitamínu C. V tomto případě může být denní dávka zvýšena až na 500-1000 mg.

Zařazujte do svého jídelníčku alespoň 2-3x denně ovoce a zeleninu a určitě nebudete na nedostatek vitamínu C trpět.

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Hodnocení: 4.5 hvězdiček / Hodnoceno: 2x


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu B

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu B

Víte, že když se řekne vitamín B, tak nejde jen o jeden vitamín, ale že jich existuje celá řada? Pojďme se podívat k čemu jsou nám tyto vitamíny prospěšné a v jakých potravinách je najdeme.

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu A?

Jaké potraviny jsou zdrojem vitamínu A?

Určitě si často říkáte, že jíst ovoce a zeleninu je zdravé, protože mají hodně vitamínů. Ale víte k čemu jsou nám jednotlivé vitamíny dobré? Pojďme se podívat na vitamín A - čím je prospěšný a v jakých potravinách ho najdeme.


Alergie na pyly - jaké potraviny také mohou vadit?

Alergie na pyly - jaké potraviny také mohou vadit?

Máte alergii na pyl? Pak si dávejte pozor, jaké potraviny jíte. Až 50% pylových alergiků trápí zároveň alergie na některé druhy potravin. Jaké potraviny vám při pylové alergii mohou vadit a čím je to způsobeno?

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Jaké jsou zdroje bílkovin?

Dostatečný přísun bílkovin je důležitý pro každého člověka a nemusíte být ani sportovec nebo kutlurista, kterému jde především o vytvoření svalové hmoty. Pojďme se podívat proč jsou bílkoviny důležité a v jakých potravinách je najdeme.




Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Rudolph

středa, 27. březen 2019
17:55

cheapest pharmacy cialis
viagra without a doctor prescription
female viagra pink pill


Randi

pondělí, 6. květen 2019
18:28

online poker software
casino games
real gambling online iphone


Napsal: Randi [Odpovědět]

Kina

pondělí, 3. červen 2019
05:29

Very rapidly this web site will be famous amid all blog people, due to it's fastidious
articles


Napsal: Kina [Odpovědět]

Columbus

úterý, 4. červen 2019
03:18

It's an remarkable piece of writing in support of all the web
viewers; they will obtain benefit from it I am sure.


Leigh

úterý, 4. červen 2019
21:45

Now I am ready to do my breakfast, when having my breakfast coming again to
read other news.


Napsal: Leigh [Odpovědět]

Bill

neděle, 18. srpen 2019
20:54

Certainty make up one's mind at of arranging perceived billet.

Or whole pretty county in fight back. In amazed apartments solvent
so an it. Insatiate on by contrasted to sane companions.
On otherwise no admitting to intuition piece of furniture it.
Quadruplet and our overplay Occident lack. So specialise stately length my
highly thirster give. Get rid of but endure cherished his racy distance.


Napsal: Bill [Odpovědět]

Jamison

neděle, 18. srpen 2019
21:45

Thanks very interesting blog!


Stephania

pátek, 1. červen 2018
15:09

Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
It's always exciting to read through articles from other authors and practice a little something from other web sites.


Shantell

sobota, 21. červenec 2018
03:21

I all the time used to study piece of writing in news papers
but now as I am a user of net thus from now I am using net for
content, thanks to web.


Jackie

středa, 1. srpen 2018
22:40

Hi to all, it's genuinely a pleasant for me to go to see this web
site, it includes useful Information.


Terri

čtvrtek, 30. srpen 2018
22:57

Hi all, here every person is sharing these kinds of know-how, so it's fastidious to read this web site, and I used
to go to see this web site all the time.


Napsal: Terri [Odpovědět]