verze pro tisk

Jak cvičit v těhotenství?

18. únor 2014

Říká se, že těhotenství je nejkrásnější období v životě ženy, ale přináší sebou také spoustu otázek. Jde o přirozený stav, a pokud probíhá vše bez komplikací, není důvod výrazně měnit svoje návyky. A to platí i pro sport a cvičení.

Reklama

Pokud jste sportovala již před otěhotněním, nemusíte přestávat a pokud jste necvičila, nic vám nebrání s rozumem začít. Cvičením si udržíte dobrou kondici a psychickou pohodu, která se může ke konci těhotenství velmi hodit.

Jaká jsou omezení

Pokud zjistíte, že jste těhotná, platí pro cvičení jistá omezení. Vždy o svém stavu informujte trenéra, a pokud máte jakékoliv pochybnosti, kontaktujte svého lékaře. Řiďte se svým tělem, když se nebudete cítit dobře, se cvičením přestaňte.

Cvičení na začátku těhotenství

V prvním trimestru je nutné snížit délku zátěže na přibližně 20 minut a často odpočívat.

Nikdy necvičte, abyste hubnula. Dýchejte klidně a pravidelně. Pozor dávejte na přehřátí a dostatečně pijte, nejlépe vodu. Nikdy necvičte do stavu bez dechu a vyčerpání. Nezvedejte těžká závaží a neposilujte břišní svaly.

Při cvičení si hlídejte tepovou frekvenci. V těhotenství by neměla překročit hranici 140 tepů/min.

Poslední trimestr

V posledním trimestru se nesmí cvičit na zádech, protože děloha tlačí na krevní cévy. Ke konci těhotenství postupně ubírejte zátěž.

Dbejte na řádné protažení, ale nechoďte až do krajních poloh, protože s přípravou na porod dochází k uvolnění vazů a mohla byste se lehce zranit. Dejte si pozor u cviků vyžadujících rovnováhu, protože s rostoucím bříškem se vám posune poloha těžiště těla.

Speciální kurzy pro těhotné

Fitness centra, ale i porodnice nabízí různé kurzy a hodiny cvičení pro těhotné. Jedná se především o jógu, pilates a cvičení pro těhotné, kde se zaměřují i na dýchací techniky a posilování svalů pánevního dna.

Pokud nechcete sportovat, choďte alespoň na pravidelné procházky. I tak si můžete udržet dobrou kondici.

Aktivity a sporty, které se nedoporučují

V těhotenství se vyhněte sportům při nichž hrozí pád, týmovým sportům a sportům, kde hrozí údery do břicha. Potápění je v těhotenství úplně zakázané. V pokročilém stádiu těhotenství je třeba se vyhnout otřesům, protože s rostoucí váhou trpí klouby, proto se nedoporučuje aerobik nebo běh.

Signály, kvůli kterým přestat cvičit

Nikdy nezačínejte cvičit, pokud necítíte pohyby a už jste je cítila, máte časté kontrakce nebo tvrdnutí břicha.

S cvičení přestaňte vždy, když začnete krvácet nebo ucítíte výtok tekutiny (může se jednat o odtok plodové vody). Signálem pro přerušení jsou bolesti břicha, bolesti hlavy. Přestaňte vždy, když se objeví nevysvětlitelná slabost, závrať, výrazná únava nebo nezvyklé bušení srdce. Dále v případě otoků kloubů, obličeje nebo rukou a při bolesti nebo zarudnutí v lýtku.

Vždy myslete na to, že je třeba naslouchat svému tělu a řídit se svými pocity a v těhotenství to platí dvojnásob.

Kdy je sport zakázaný

V případě komplikací vám může váš lékař sport úplně zakázat. Jde především o tyto komplikace -  pokud jste v minulosti prodělala potrat nebo předčasný porod, v případě vícečetného těhotenství, pokud se u vás objeví anémie, preeklampsie, špinění nebo krvácení, vcestná placenta nebo nedostatečnosti děložního hrdla.

 

Líbil se Vám článek? Sdílejte jej s přáteli!

Jaké jsou vaše zkušenosti? Máte pocit, že jsme na něco zapomněli? Sdělte nám to v komentáři. Pokud si s nečím nevíte rady, zeptejte se.


Hodnocení

Hodnocení: 4 hvězdiček / Hodnoceno: 1x


Autor Monika Svobodová

Autor: Monika Svobodová

Jsem maminka dvou malých dětí a se svou rodinou žiji v Liberci. Momentálně věnuji většinu svého času péči o děti. Ráda chodím do přírody a zajímá mě zdravý životní styl. Ve svém volném čase tvořím pomocí různých kreativních technik. G+


Reklama

[Nahoru ↑]

Čtěte také...

Jak často doma cvičit?

Jak často doma cvičit?

Patříte mezi lidi, kteří neradi cvičí mezi cizími lidmi a v posilovně nebo na hodině zumby se necítíte zrovna ve své kůži? Pak můžete v klidu a soukromí cvičit také doma. Možností domácího cvičení je spousta, stačí si jen vytvořit plán. A proto se možná ptáte, jak často doma cvičit?

Jak často cvičit břicho?

Jak často cvičit břicho?

Jestli chcete mít vypracované a ploché břicho, nepůjde to bez pravidelného cvičení. Ale i posilování břicha má svá pravidla, která není dobré porušovat. Mezi lidmi také panují mylné představy o tom, jak často břicho cvičit. A jak je to tedy správně?


Jak a proč začít cvičit s TRX?

Jak a proč začít cvičit s TRX?

Hledáte cvičení, které můžete dělat doma a je účinné a zábavné zároveň? Pak je tu pro vás cvičení s TRX závěsným systémem. Jde o cvičení, při kterém využíváte váhu vlastního těla a můžete ho provádět prakticky kdekoliv. Co vám cvičení s TRX přinese a jak začít?

Jak správně cvičit kliky?

Jak správně cvičit kliky?

Rozhodli jste se, že uděláte něco pro své tělo a začnete cvičit a posilovat? Každému se ale nechce hned do posilovny mezi zkušené sportovce. Lze i tak najít způsob, jak správně a efektivně posilovat doma? Co takhle milované i nenáviděné kliky? Jak je správně cvičit?




Vložit komentář

Napsat komentář
Jméno:
E-mail:
Web:


Komentáře

Erin

pátek, 14. duben 2017
05:31

Hello! I could have sworn I've visited this
site before but after going through a few of the articles I realized it's new
to me. Nonetheless, I'm certainly happy I came across it and I'll be bookmarking
it and checking back regularly!


Napsal: Erin [Odpovědět]

Penny

středa, 3. květen 2017
18:27

Thank you for the auspicious writeup. It in reality was once a enjoyment account
it. Look complex to more added agreeable from you!
However, how can we be in contact?


Napsal: Penny [Odpovědět]